لینوکس

توزیع لینوکس چیست ؟ معرفی 7 توزیع پرطرفدار

سیستم عامل لینوکس linux چیست ؟

انواع-لینوکس

در دنیای موبایل‌ها، سیستم‌عامل اندروید و iOS با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما در کامپیوترهای شخصی یا PC شاهد این موضوع نیستیم! ویندوز که احتمالاً اکثر افراد آن را به نام کامپیوتر برای همیشه پیوند زده‌اند، یکه‌تاز سیستم‌عامل‌های کامپیوتر است، اما برخی از کاربران خاص از امکانات محدود آن رنج می‌برند و به فکر استفاده از سیستم‌عامل‌های دیگری مانند لینوکس (Linux) و توزیع لینوکس هستند.

Linux سیستم‌عاملی نیست که هر فرد عادی علاقه ای به استفاده از آن داشته باشد. این سیستم‌عامل بیشتر در میان برنامه نویسان و توسعه دهندگان طرفدار دارد! اگر یک کاربر عادی هستید که می‌خواهید وارد دنیای برنامه‌نویسی شوید و یا دوست دارید که فضای جدیدی را امتحان کنید، احتمالاً استفاده از لینوکس و توزیع‌های جذاب آن، می‌تواند یک پیشنهاد ترغیب کننده برای شما باشد. در ادامه سعی می‌کنیم، بهترین توزیع های این سیستم‌عامل را به شما معرفی کنیم. البته قبل از آن بهتر است که با کرنل (Kernel)، آشنا شوید.

کرنل یا هسته سیستم عامل لینوکس چیست ؟

اگر بخواهیم مهم‌ترین قسمت یک سیستم‌عامل را معرفی کنیم، بدون شک هسته سیستم‌عامل یا کرنل را باید معرفی کرد! اگر سیستم‌عامل را مانند انسان در نظر بگیریم، هسته سیستم‌عامل یا کرنل در این بدن، نقش مغز را بر عهده دارد. شاید می‌پرسید که وظیفه Kernel چیست و چرا باید آن را مغز سیستم‌عامل دانست؟

مدیریت برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل و مرتبط کردن آن با سخت‌افزار وظیفه این بخش است. شما بدون یک کرنل قدرتمند، هیچ وقت قادر به استفاده از سیستم‌عامل خود و قابلیت‌های آن نیستید. معمولاً هسته را یک نرم‌افزار سطح پایین می‌شناسند که وظیفه کنترل درخواست‌های خروجی و ورودی از طرف یک نرم‌افزار را بر عهده دارد.

همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، کرنل یا همان هسته لینوکس اپن سورس یا متن باز است و توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان زیادی در سراسر جهان، توسعه داده شده‌است. هسته لینوکس برای اولین بار توسط لینوس توروالدز در سال ۱۹۹۱ ساخته شد و از آن زمان مورد استفاده قرار گرفت. لینوکس در حال حاضر، یکی از پراستفاده ترین هسته‌های جهان است. حالا که کمی با این مفهوم کرنل آشنا شدید، نوبت آن می‌رسد که با توزیع‌های زیبا و جذاب لینوکس که جزو پرطرفدارترین‌ها هستند، به صورت خلاصه آشنا شوید.

1) Elementary OS | زیباترین توزیع لینوکس

در میان انواع توزیع‌های این سیستم‌عامل، المنتری او اس، می‌تواند در میان بهترین‌ها و زیباترین‌ها برای خود جایگاه اول را کسب کند. این توزیع از لحاظ جلوه‌های تصویری و ظاهری، شباهت بسیار بالایی با سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای اپل تحت عنوان macOS دارد. شما می‌توانید با کمی کسب تجربه برای استفاده از رابط کاربری این سیستم‌عامل متوجه روان بودن آن شوید!

اگر تا به‌ حال از لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای اپل (Apple) استفاده کرده باشید، احتمالاً به سرعت با این توزیع وفق پیدا می‌کنید. جدا از زیبایی و جلوه بصری جذاب، نقطه قوت و مزیت این توزیع، استفاده از اوبونتو است. اوبونتو باعث می‌شود که نتیجه خوبی از پیشتیبانی برنامه‌ها را داشته باشید. اگر به دنبال یک بهبود تجربه کاربری همیشگی هستید، المنتری او اس (Elementary OS) را به خاطر بسپارید.

2) دیپین (Deepin) | جذاب‌ترین پالت رنگی توزیع لینوکس

Deepin یا دیپین، نام یکی از توزیع‌های زیبای این سیستم‌عامل است که بر پایه دبیان برنامه‌نویسی شده‌است. اگر دیپین دارای انیمیشن‌های طولانی و کند نبود، احتمالاً در لیست زیباترین‌ها و بهترین‌ها، جایگاه بهتری دریافت می‌کرد! تجربه کاربری این توزیع به صورتی است که می‌توانید به راحتی مانند ویندوز (Windows) از محیط دسکتاپ آن بهره بگیرید.

البته کارکردن با دیپین آنقدرها که فکر می‌کنید، آسان نیست، اما به مرور با توانایی‌های آن آشنا خواهید شد. اگر بخواهیم مهم‌ترین ارزش پیشنهادی این توزیع را بررسی کنیم، پالت رنگی آن در پنل کنترل است! شاید باورتان نشود، اما همین پالت رنگی جذابیت این توزیع را به راحتی چند برابر کرده‌است.

3) Pop!-OS | ترکیب کامل تم‌ها و آیکون‌های لینوکس

در میان توزیع‌های مختلف لینوکس ، شاید Pop!-OS یا پاپ او اس، جذاب‌ترین نباشد، اما ترکیب کاملی از تم‌ها و آیکون‌هاست! شما می‌توانید در کنار مشخصات فنی مناسبی که این توزیع از سیستم‌عامل Linux در اختیارتان قرار می‌دهد از یک محیط کامل بهره بگیرید!

4) Manjaro Linux |راه حلی برای استفاده از سیستم عامل آرچ لینوکس

برخی از توسعه دهندگان و برنامه نویسان ترجیح می‌دهند که از سیستم‌عامل Arch Linux استفاده کنند، اما با توجه به پیچیده بودن فرایند نصب آن منصرف می‌شوند! مانجارو لینوکس در واقع یک راه حل ساده‌تر برای کسانی است که می‌خواهند از آرچ استفاده کنند و تنوع زیادی در محیط‌های دسکتاپی خود داشته باشند، تنها لازم است که قبل از دانلود این توزیع، دستکاپ ایده‌آل خود را انتخاب کنند. مدنظر داشته باشید که بعد از دانلود و نصب این توزیع لینوکس کار شما برای شخصی‌سازی فرایند کل سیستم آسان است و گزینه‌های متعددی در این زمینه دارید.

5) KDE Neon | انتخابی هوشمندانه

اگر دوست دارید که با یک سیستم‌عامل به صورت ساده برخورد داشته باشید، بدون هیچ شکی KDE Neon برای شما یک انتخاب همه چیز تمام است. رابط کاربری که این توزیع در اختیار استفاده‌کنندگان خود قرار می‌دهد، به قدری بی نظیر است که شاید به راحتی نتوان آن را با کلمات توصیف کرد.

این توزیع با کمک اوبونتو (Ubuntu) توسعه داده شده‌است. خوشبختانه این سیستم توزیع کاملاً سبک است و هر فردی قادر است که به راحتی در آن شخصی‌سازی‌های مورد نیاز خود را پیاده‌سازی کند. در واقع کاربران آزادی کاملی دارند که باتوجه به نیاز خود یکسری از تغییرات را در این توزیع لینوکس اعمال کنند.

جالب است بدانید که جدیدترین و بهترین تم‌های محیط دسکتاپ KDE Plasma به کاربران این محیط داده می‌شود. شما می‌توانید به صورت منظم سیستم‌عامل خود را بروز کنید تا از اپلیکیشن‌های KDE به صورت هدیه بهره‌مند شوید.

6) Zorin OS | توزیع لینوکس برای اجرای برنامه‌های متعدد و کابردی

همان‌طور که به پایان لیست توزیع‌های Linux نزدیک می‌شویم، انتخاب‌های جذاب‌تری در پیش روی خود داریم. زورین او اس، به قدری کابردی، سبک و جذاب است که برخی از کاربران را عاشق خود کرده‌است! این توزیع حتی در سبک‌ترین نسخه‌های خود، رابط کاربری بی نظیری را برای مخاطبان رقم می‌زند. شما بسته به نیاز خود در انتخاب زورین او اس مورد علاقه‌تان، می‌توانید دو مورد را بررسی کنید:

  • نسخه لایت Zorin OS
  • نسخه کامل Zorin OS

توزیع-های-لینوکس

فرقی نمی‌کند که تا به حال از ویندوز استفاده کرده‌اید یا مک او اس، شما با این توزیع، می‌توانید تجربه جدیدی داشته باشید. این توزیع هم، مانند تعداد دیگری از بهترین توزیع‌های لینوکس بر پایه اوبونتو توسعه داده‌ شده‌است. شما می‌توانید با کمک این سیستم‌عامل به راحتی انواع برنامه‌های کاربردی را اجرا و از آن‌ها استفاده کنید. در استفاده از زورین او اس، زیاد نگران سیستم‌های خود نباشید! یکی از قابلیت‌های جذاب زورین گرید یا Zorin Grid این است که به شما اجازه کنترل چند کامپیوتر مبتنی بر همین سیستم‌عامل را از محل کار، منزل، مسافرت و … می‌دهد. شما در این توزیع بسته به علاقه خود قادر هستید که یک محیط دسکتاپی مانند ویندوز یا مک او اس داشته باشید.

7) Nitrux OS | توزیع تجربه ای از بهره‌وری حداکثری

برخلاف دیگر توزیع‌های مبتنی بر Ubuntu، نیتراکس او اس، تمامی ویژگی‌های آن را ندارد. تمرکز اصلی توسعه دهندگان این توزیع بر این بوده‌است که یک تجربه روان را به کاربران خود بدهند. آن‌ها سعی داشته‌اند که بیشترین بهره‌وری و کارایی را از زبان طراحی این توزیع داشته باشند و یک تجربه کاربری یا UX، متفاوت، خارق‌العاده و بی نظیر را رقم بزنند.

اگر جزو متخصصان فنی هستید، بهتر است بدانید که نیتراکس کاربران خود را همواره ترغیب می‌کند تا از یک فرمت خاص به نام APPlimage استفاده کنند. این فرمت یا پکمن آرچ یا دیگر فرمت‌های تعبیه شده در این توزیع، در هنگام نصب قابل انتخاب هستند.

از کدام توزیع لینوکس استفاده کنم؟

این سؤال جواب واحدی برای همه افراد ندارد! اگر فقط قصد تجربه استفاده از این سیستم‌عامل را دارید، می‌توانید از ساده‌ترین نوع آن استفاده کنید که رابط کاربری خوبی دارد، اما اگر یک فرد حرفه‌ای هستید و می‌خواهید با هدف برنامه‌نویسی و یا توسعه برنامه‌ها و صفحات وب از Linux استفاده کنید، باید کمی در این رابطه دقت به خرج دهید.

به‌طور طبیعی هر توزیعی برای کار شما مناسب نیست و شما باید براساس نیاز و کار خود، بهترین توزیع ممکن را انتخاب کنید. کارشناسان و متخصصین زیادی هستند که شاید بتوانند در این زمینه به شما یک راهنمایی جذاب بکنند. اگر در این زمینه سؤال خاصی دارید، می‌توانید آن را با کارشناسان هاستیدا در میان بگذارید.

لازم به ذکر است در هنگام خرید سرور مجازی از هاستیدا می‌توانید توزیع‌های مختلف لینوکس را به عنوان سیستم عامل سرور خود انتخاب نمایید.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا