برنامه نویسی و طراحی سایتبهینه سازی (SEO)دیجیتال مارکتینگ

آموزش رفع مشکل ایندکس نشدن در گوگل

اگر برای محتوای خود زحمت زیادی کشیده‌اید و آن را در نتایج موتورهای جستجو پیدا نمی‌کنید؛ باید بگوییم که متاسفانه محتوای شما ایندکس نشده و به همین دلیل نمی‌توانید حتی در آخرین صفحات جستجو هم  صفحه مورد نظر را پیدا کنید.

ایندکس نشدن در گوگل از کابوس‌های هر کسب و کار اینترنتی است. در این مقاله جدیدترین روش‌های این مشکل را با شما به اشتراک می‌گذاریم. اما پیش از آن بهتر از نگاهی کلی به نحوه عملکرد موتورهای جستجو و فرایند Indexing داشته باشیم:

موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جست‌جو 3 بخش اصلی دارند:

Crawl  (خزیدن): برای یافتن محتوا در اینترنت، به هر لینک و کدی که برسند آن را بررسی می‌کنند.

Index  (فهرست کردن): موتورهای جست‌وجو هر محتوایی که در فرایند Crawl یافته‌اند، ذخیره و سازماندهی می‌کنند. به‌این ترتیب، صفحات ایندکس شده برای پاسخ‌گویی به سوالات کاربران، آماده نمایش می‌شود. به عبارتی، محتوایی به مخاطبان عرضه می‌شود که به اندازه کافی مناسب باشد.

Rank : در این مرحله نتایج جست‌وجو به نحوی مرتب می‌شود که بهترین پاسخ برای جست‌وجو کننده نمایش داده شود. در ادامه چگونگی کار موتور جست‌وجوی گوگل و همچنین ایندکس شدن در گوگل را شرح خواهیم داد.

موتور جست‌وجوی گوگل

موتور جست‌وجوی گوگل مدام از سایت‌ها و صفحات مختلف بازدید می‌کند، در صورتی که این صفحات نسبت به آخرین بازدید، تغییری کرده باشند، گوگل نسخه جدید را ذخیره‌سازی خواهد کرد.

انجام این مراحل به‌وسیله 2 بخش خزش‌گر و ایندکسر صورت می‌گیرد: یافتن لینک‌ها و آدرس‌های جدید بر عهده خزش‌گر است. خزش‌گر ضمن شناسایی تمامی لینک‌های موجود در یک صفحه سایت و افزودن آن‌ها به فهرست لینک‌های خود، به بازدید از صفحه بعدی می‌پردازد.

وظیفه ایندکسر، ذخیره محتویات صفحات سایت برای زمانی است که کاربری در مورد آن جست‌وجو کند. در ادامه، فرایند ایندکس شدن در گوگل را بررسی خواهیم کرد.

ایندکس چیست؟

ایندکس (index) شدن یعنی ثبت صفحات وب‌سایت شما در پایگاه داده یک موتور جستجو مثل گوگل ثبت شده است و به این ترتیب اگر کاربران عبارتی مرتبط با موضوع صفحه شما را در گوگل جستجو کنند آن صفحه به عنوان یکی از نتایج جستجو به کاربر نمایش داده شود.

به بیانی دیگر زمانی ایندکس شدن صورت می‌گیرد که گوگل محتوای یک صفحه از سایت را در Data Base های خود ذخیره کند.

پیشنهاد می‌کنیم همیشه بعد از انتشار محتوا از ایندکس شدن آن اطمینان حاصل کنید و سپس به دنبال راه‌هایی برای کسب رتبه بهتر در نتایج با استفاده از تکنیک‌های سئو (SEO) باشید.

بیشتر بخوانید:

سئو سایت چیست | اصول سئو و بهینه سازی سایت



همانطور که می‌دانید گوگل یکی از بزرگ‌ترین موتورهای جستجو در جهان است و اگر هدف شما راه اندازی و رشد یک وب سایت موفق است، ظاهر شدن و رتبه بندی آن در گوگل اصلی‌ترین وظیفه شماست!

6 نکته که به ایندکس شدن سایت شما کمک می‌کند

اکنون که با ماهیت این قضیه آشنا شدید وقت آن رسیده که روش‌های ایندکس شدن سریع را با شما به اشتراک بگذاریم:

1. سایت خود را برای موتورهای جستجو Submit کنید

بسیاری از موتورهای جستجو برای شما گزینه ای تحت عنوان « submit your site» دارند. این گزینه تضمینی برای ایندکس صفحات وب سایت نیست، اما به شما امکان می دهد URL وب سایت خود را به همراه برخی اطلاعات دیگر به عنوان راهی برای پیشنهاد دادن به آن‌ها وارد کنید.

این روش، اگرچه هنوز موثر است، اما روشی قدیمی به حساب می‌آید.

این روزها، اکثر موتورهای جستجوی اصلی سایت شما را با روش “لینک‌دهی” پیدا می کنند که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

2. لینک های خارجی یا backlink بسازید

هرچه ترافیک سایت شما بیشتر باشد، احتمال ایندکس شدن آن بیشتر است. بنابراین، دریافت لینک از یک سایت ایندکس شده یا سایتی با اعتبار دامنه (domain authority) بالا، می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

با این حال، باید توجه کنید که  از هر وب سایتی درخواست لینک نکنید. می‌توانید با اینفلوئنسرها یا سایر وب‌سایت‌های محبوبی که در حوزه کاری شما فعالیت می‌کنند، همکاری کنید.

3. از deep-linking استفاده کنید

ممکن است بپرسید لینک‌دهی عمیق چیست؟ لینک‌دهی عمیق یا deep linking فرآیند انتقال عمیق‌تر مخاطبان به اپلیکیشن به کمک منبع تشخیص‌دهنده واحد یا کوتاه کننده URI است. برنامه نویسان به کمک لینک‌دهی عمیق کاری می‌کنند که کاربر به جای باز کردن ساده یک صفحه، با باز کردن اپلیکیشنی خاص به صفحه‌ دیگری هدایت شود.

به این قضیه مانند آدرس یک وبسایت بیاندیشید. فرض کنید که می‌خواهید محصولی را بفروشید. آیا دوست دارید کاربران روی لندینگ پیجی خاص از وبسایتتان فرود بیایند یا صفحه‌ای عمیق‌تر از وبسایتتان را باز کنند؟

البته که دوست دارید روی یک صفحه عمیق‌تر از وبسایتتان خریدشان را انجام دهند. اگر به کاربر کمک کنید که به صفحه‌ای خاص در اپلیکیشنتان برسد، مسیر مشتری برای رسیدن به هدفش را ساده‌تر کرده‌اید.

در این حالت، شما کاربران را از یک صفحه در صفحه خود به صفحه دیگر، با استفاده از لینک ها ارسال می کنید.پیوند عمیق به موتورهای جستجو کمک می کند تا به طور مؤثرتری محتوای شما را Crawl کنند و به ایندکس شدن وب سایت شما کمک می کند.

4. ارائه محتوای با کیفیت

مردم به سمت محتوای خوب گرایش پیدا می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که آنچه منتشر می کنید همان چیزی است که کاربران شما می خواهند مطالعه کنند. ارائه محتوای باکیفیت یکی از ساده‌ترین و بهترین راه ها برای جذب ترافیک به سایت شما است.

برای سنجش کیفیت محتوای خود، مطمئن شوید که حداقل 25 درصد آن با سایر مطالب موجود در اینترنت متفاوت است. پس از مدتی به میزان 50 درصد تفاوت برسید و در نهایت محتواهایی بسیار خاص تولید کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین افزونه‌های رایگان وردپرس در سال 2023


5. گزینه اشتراک گذاری محتوا در صفحات اجتماعی را به صفحات وب خود اضافه کنید

وقتی مردم با محتوای خوب مواجه می‌شوند، تمایل به اشتراک گذاری آن اطلاعات دارند. اگر صفحات وب سایت شما گزینه ای را برای کاربران فراهم می کند تا به راحتی محتوا را به اشتراک بگذارند، مطمئن باشید آن‌ها این کار را خواهند کرد. این کار به نوبه خود لینک‌های بیشتری را به صورت آنلاین ایجاد می‌کند که باعث بازگشت ترافیک به وب سایت شما می شود.

و به یاد داشته باشید، هرچه ترافیک بیشتر باشد، احتمال ایندکس شدن صفحات وب شما بیشتر می شود.

6.  نقشه سایت  (Site Map) ایجاد کنید

سایت مپ نوعی نقشه راه برای وب سایت است و به گوگل این امکان را می دهد که صفحات مهم سایت شما را شناسایی کند. این کار روی Seo سایت تاثیرگذار خواهد بود. چرا که حتی اگر لینک سازی داخلی سایت هم چندان قوی نباشد، باز هم گوگل می تواند صفحات مهم را شناسایی کند.

به طور کلی هدف از ایجاد یک سایت نمایش محتواهای درون آن به مخاطبین هدف است. این هدف نیز تنها زمانی به واقعیت تبدیل می شود که سایت و محتوای آن برای گوگل قابل خواندن باشد.

موتورهای جستجوی گوگل روزانه صفحات مهم سایت ها را بررسی می کنند. به این کار اصطلاحا خزیدن گفته است. در این حالت اگر این صفحات به شکل مناسبی از طریق لینک سازی داخلی مشخص نشده باشند، پیدا کردن آنها توسط موتورهای جستجو کار دشواری خواهد بود.

خلاصه

حتما برای شما هم پیش آمده که برای راه‌اندازی وب سایت، دامنه دلخواه خود را ثبت کرده‌اید سپس خرید هاست وردپرس را انجام داده‌اید و با عشق و علاقه شروع به انتشار محتوا کرده‌اید اما پس از مدتی متوجه شده‌اید که صفحات وب‌سایت شما ایندکس نشده و عملا تلاش‌های شما بی فایده بوده است.

ایندکس شدن صفحات وب شما برای موفقیت سایت شما بسیار مهم است و با این که ممکن است فرآیندی زمان بر باشد، اما کار دشواری نیست.  در این مقاله بهترین روش‌های این کار را با شما به اشتراک گذاشتیم.

نظر شما چیست؟ آیا شما تجربه رفع مشکل ایندکس شدن را داشته اید؟ اگر پاسخ ‌شما مثبت است لطفا تجربیات خود در این زمینه را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک گذارید.

منبع:
Six Ways to Get Your Website Indexed
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا