بهینه سازی (SEO)دیجیتال مارکتینگکسب و کار اینترنتی

گوگل آنالیتیکس چیست | کاربردهای Google Analytics

گوگل آنالیتیکس چیست ؟

گوگل آنالیتیکس چیست ؟ Google Analytics یا به اختصار GA یک ابزار بسیار قوی است که به شما کمک می‌کند تا نگاه عمیقی به وضعیت وب‌سایت و اپلیکیشن خود بیاندازید. گوگل آنالیتیکس مخصوص کسانی است که نیاز به اطلاعات بسیاری از سایت خود دارند و از همه مهم‌تر، زمان و توانایی بررسی اطلاعات و تصمیم بر اساس آن را دارند. اگر تا به حال به محیط گوگل آنالیتیکس نگاهی انداختید و احساس سردرگمی می‌کنید، نگران نباشید شما تنها نیستید. این سایت قابلیت‌های بسیاری دارد و فهمیدن آن‌ها زمان می‌برد و شما تنها می‌توانید با یادگیری مستمر و همین‌طور آزمون و خطا به امکانات این ابزار شگفت انگیز پی ببرید. برای همین موضوع، استفاده درست از این ابزار برای یک فرد مبتدی زمان‌بر است. در این متن سعی داریم کاربردهای این ابزار و منوهای آن را برای شما معرفی کنیم و به پرسش‌های زیر پاسخ دهیم:

  • کاربرد منوی Realtime چیست؟
  • کاربرد منوی Audience چیست؟
  • کاربرد منوی Acquisition چیست؟
  • کاربرد منوی Behavior چیست؟

گوگل آنالیتیکس چیست

کاربرد منوی Realtime چیست ؟

کاربرد منوی Realtime در Google Analytics این است که به شما اجازه می‌دهد تا فعالیت‌هایتان در وبسایت خود را بسنجید. این بخش با ارائه اطلاعات لحظه به لحظه به شما نشان می‌دهد که کاربران سایت شما چه واکنشی به کمپین‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی شما داشته‌اند. این ویژگی برای ارزیابی موفقیت برنامه‌های تبلیغاتی که ماهیت دوره‌ای دارند، فوق العاده است. البته کاربرد منوی Realtime تنها منحصر به بازاریابی نمی‌شود. شما از طریق این ویژگی می‌توانید، بفهمید که از چه مکان جغرافیایی سایت شما بیشتر دیده می‌شود. همچنین از مدت زمانی که کاربران برای خواندن مطالب شما صرف می‌کنند، آگاه می‌شوید.

کاربرد منوی Audience چیست ؟

در اکثر سایت‌ها بیش از 90 درصد بینندگان سایت به مشتری تبدیل نمی‌شوند، هر چند که این آمار به اندازه کافی شوکه کننده است، اما آمار برای کسانی که برای اولین بار سایت شما را مشاهده می‌کنند، از این هم بدتر می‌شود. تنها 2 درصد کسانی که سایت شما را برای اولین بار می‌بینند، تبدیل به مشتری سایت شما می‌شوند. این آمار به شدت ناامیدکننده است ولی شما می‌توانید برای بهبود این آمارها از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و بینندگان سایت‌تان را به مشتریان دائمی محصولات‌تان تبدیل کنید. یکی از این راه‌ها ایجاد کمپین تبلیغاتی است. کاربرد منوی Audience در گوگل آنالیتیکس این است که شما به خوبی می‌توانید نتایج کمپین‌های تبلیغاتی خود را ارزیابی کنید و استراتژی بهتری برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

کاربرد منوی Acquisition چیست ؟

یکی از نکات مهم در بازاریابی دیجیتال این است که بدانید کاربران شما از چه راهی وارد سایت شما شده‌اند و اگر این راه یک شبکه اجتماعی خاص است، روی آن بیشتر سرمایه‌گذاری کنید یا نقاط ضعف بقیه راه‌های تبلیغاتی خود را پوشش دهید. کاربرد منوی Acquisition نیز همین موضوع است. بخش Acquisition به شما نشان می‌دهد که کاربران شما از چه راهی وارد سایت شما شده‌اند، آیا از طریق موتورهای جستجوگر وارد سایت شما شده‌اند یا شبکه‌های اجتماعی. همان طور که پیشتر گفته شد، پاسخ به این پرسش می‌تواند، به شما در نحوه تعیین استراتژی بازاریابی کمک شایانی بکند. این بخش نیز به 10 قسمت تقسیم شده است. به عنوان مثال قسمت Overview این بخش، آمار کانال برتر ورود به سایت را به شما نشان می‌دهد.

کاربرد منوی Behavior چیست ؟

از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای صاحبان کسب و کار سنجیدن کیفیت محتواهایشان است. در واقع مهم است که شما نقاط ضعف و قوت محتوا های خود را مطابق بازخورد مخاطبان‌تان بسنجید و در ادامه راه، محتواهایی متناسب با سلیقه مخاطبان‌تان در وبسایت خود منتشر کنید. کاربرد منوی Behavior نیز همین موضوع است. این بخش به شما نشان می‌دهد که بینندگان سایت شما چه می‌کنند. به خصوص به شما نشان می‌دهد که کاربران سایت شما چه صفحه‌ای را می‌بینند و چه کاری را انجام می‌دهند. این بخش به 9 قسمت مختلف تقسیم می‌شود و این 9 بخش عبارت از Overview، Behavior، Site Content، Site Speed، Site Search، Event، AdSense، Experiments، In-Page Analytics است.

جمع‌بندی

در این متن به موضوع گوگل آنالیتیکس چیست ؟ یکی از بهترین ابزارهای ارزیابی معیارهای مختلف سایت، Google Analytics پرداختیم. این ابزار ویژگی‌های بسیاری دارد که تسلط به همه آن‌ها نیازمند مطالعه و یادگیری مستمر است و شما تنها با آزمون و خطا می‌توانید به دانش مناسبی از این ابزار دست پیدا کنید. گوگل آنالیتیکس مخصوص افرادی است که به اطلاعات فراوانی درباره سایت خود نیاز دارند و همچنین توانایی و زمان استفاده از این ابزارها را نیز دارند.

در بخش‌های بعدی برخی از منوهای گوگل Google Analytics را به صورت مختصر معرفی کردیم. کاربرد منوی Realtime این است که به شما اطلاعات مختلفی درباره ترافیک سایت و مکان کاربران شما می‌دهد. کاربرد منوی Audience این است که شما می‌توانید، موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خود را با آمار دقیق این بخش بسنجید. کاربرد منوی Acquisition این است که شما می‌فهمید کاربران‌تان از چه راهی با دامنه سایت شما آشنا شده‌اند و به این طریق می‌توانید در زمان و هزینه بازاریابی خود صرفه جویی کنید. کاربرد منوی Behavior نیز این است که به شما نشان می‌دهد، کاربران‌تان از کدام صفحات سایت شما بیشتر بازدید می‌کنند و هنگام بازدید چه کارهایی انجام می‌دهند.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا