اینترنت و شبکه

آشنایی با دامنه me.

دامنه‌ کوتاه، جذاب و به یادماندنی me. به دلیل شباهتش با ضمیر “من” در زبان انگلیسی، امکان ساخت دامین‌هایی بسیار خلاقانه‌ را به ما می‌دهد. اما این دامنه علاوه بر این ویژگی‌ها، داستان جالبی هم دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. در این مقاله هر آنچه باید در مورد این پسوند بدانید را با شما به اشتراک می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

تاریخچه دامنه me.

مونته نگرو، کشور کوه و جنگل در کنار دریای بی‌نظیر آدریاتیک، بعد از سال‌ها مبارزه و دادخواهی توانست در سوم ژوئن سال 2006  از فدراسیون صربستان و مونته‌ نگرو اعلام استقلال کند و نام خود را به عنوان یک کشور جدید به ثبت برساند. در واقع این اعلام استقلال، آخرين ميخ به تابوت يوگسلاوي سابق بود.

مونته نگرو و دامنه .me

وقتی همه چیز رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت، نوبت به تغییرات اساسی در فضای وب رسید چرا که اینترنت از سال‌ها پیش به جزو جدا نشدنی زندگی مردم تبدیل شده بود. بنابراین در دسامبر سال 2007 میلادی ICANN دامنه me. را به دولت مونته نگرو واگذار کرد و بعد از آن نیز در سال 2009 میلادی دامنه .rs که قبلا به این کشور اختصاص داشت به صورت کامل لغو شد. دامنه me. در همان 2 روز اول شروع کار خود، توانست به بیش از 10 هزار ثبت برسد. تا سال 2008 فقط شهروندان مونته‌نگرویی اجازه ثبت این دامنه را داشتند اما به دلیل استقبال جهانی از این دامین دوست داشتنی، در نهایت استفاده از آن برای عموم آزاد شد.

استقبال عمومی به حدی زیاد بود که بسیاری از اپلیکیشن‌های تحت وب برای دریافت این دامنه صف کشیدند و در نهایت بیش از دو هزار و پانصد مزایده برای واگذاری این دامنه‌ها برگزار شد. در طول برگزاری این مزایده‌ها، برخی از دامنه‌ها مانند  sync.me با بیش از 2,000,000 دلار آمریکایی بیشترین قیمت را داشتند.

چرا دامنه me. خوب است؟

این دامین پتانسیل بالایی برای domain hacking دارد. مثلاً ترکیب‌های جالبی مانند its.me ،love.me ،insure.me ،meet.me ،me.me علاوه بر جذاب بودن بسیار بیاد ماندنی هم هستند و موفقیت وب‌سایت را تضمین می‌کنند. البته رجیستری me. برخی از دامنه‌های خوش‌ترکیب را با قیمت های نجومی به فروش رساند. مثلاً دامنه‌ judge.me به قیمت ۸ هزار دلار و insure.me بیش از ۶۸ هزار به فروش رفت. در ضمن این دامنه توسط شرکت معتبر doMEn مدیریت می‌شود که تاکنون توانسته به صورت بسیار عالی از این دامنه پشتیبانی کند.

یکی دیگر مزایای فوق‌العاده این domain استفاده از آن برای برندسازی شخصی است. کم‌تر کسی را می‌توان یافت که در اهمیت personal branding تردید داشته باشد. این روزها افراد بسیاری دوست دارند یک برند شخصی قوی داشته باشند و همین نشان می‌دهد که اهمیت ساخت برند شخصی تا حد زیادی پذیرفته شده است. به محض اینکه مخاطبین به سایتی با پسوند me. مراجعه کنند، از آدرس دامنه متوجه می‌شوند که سایت شخصی است و همین باعث محبوبیت برند و سایت خواهد شد. خوشبختانه این پسوند برای کاربران ایرانی قابل ثبت بوده و می‌توانید بدون هیچ مشکلی این پسوند به ثبت برسانید.

چه زمانی باید از دامنه me. استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم، “دات می” برای همه مردم دنیا در دسترس است و هر شخصی می‌تواند بدون آن که نیاز به اطلاعات و مدارک زیادی داشته باشد این دامین را برای کسب و کار خود ثبت کند. اما برای فریلنسرها و کسانی که می‌خواهند در وب‌سایت خود نمونه‌ کارهایشان را منتشر کنند استفاده از پسوند دامین me. بسیار جذاب است. هنرمندان هنرهای تجسمی، طراحان گرافیک، توسعه‌دهندگان وب، عکاس‌ها و نویسندگان با انتخاب این دامنه به طور قطع می‌توانند بهترین استفاده را از آن ببرند.

گروه دیگری که این پسوند را انتخاب می‌کنند معمولا افرادی هستند که نام دامین مورد نظرشان در دامنه‌های سطح بالایی مانند com. قبلا به ثبت رسیده و حالا با توجه به در دسترس بودن me. می‌توانند نام مورد نظرشان را با این پسوند ثبت کنند.

بیشتر بخوانیم: همه چیز در مورد دامنه com. و سریع ترین روش ثبت آن

معروف‌ترین دامنه‌های me.

قانون اول در ثبت دامنه، استفاده از نامی با 3 تا 63 کاراکتر است اما در این بین استثناهایی هم وجود دارد. این مثل دامنه بسیار معروف t.me که مربوط به پیام‌رسان تلگرام است. فیس‌بوک, (fb.me)گوگل پلاس, (g.me)گوددی , (go.me)پیام‌رسان فیس‌بوک , (m.me)پروتون‌میل , (pm.me)وایبر, (vb.me) وی‌کی , (vk.me)واتس‌اپ , (wa.me)وردپرس (wp.me)از جمله این موارد هستند.

me

مقررات ثبت دامنه me.

مقررات ثبت دامنه برای همه دامین‌ها یکسان است. عدم استفاده از space بین کلمات، انتخاب نامی که بین 3 تا 63 کاراکتر داشته باشد، عدم استفاده از خط تیره در ابتدا و انتها و بهره‌گیری از زبان انگلیسی از این دست مقررات هستند. شما می‌توانید در مقاله همه چیز در مورد دامنه و ثبت آن، این قوانین را به طور کامل مطالعه کنید.

ضمنا هر دامنه را در ابتدا می‌توانید بین 1 تا 10 سال ثبت کرده و پس از گذشت این زمان، دوباره با مراجعه به وب‌سایتی که این دامنه را خریده‌اید، اعتبار آن را به مدت 1 تا 10 سال تمدید کنید.

سخن پایانی

دامنه‌ای که در ابتدا برای شهروندان مونته‌نگرویی ایجاد شده بود، به چنان شهرت و محبوبیتی رسید که ظرف مدت 3 سال استفاده از آن برای جهانیان آزاد شد، برای خریداری آن مزایده برگزار کردند و شرکت‌‌ها و اشخاص حقیقی برای ثبت آن صف کشیدند. همه این‌ها به دلیل شباهت لغوی این دامین به ضمیر “من” در زبان انگلیسی بود. به هر جهت این پسوند دوست داشتنی امروزه انتخاب اول کسانی است که به دنبال ایجاد وب‌سایتی برای پرسونال برندینگ هستند. همچنین افرادی که می‌خواهند رزومه خود را در وب‌سایت خود منتشر کنند بهتر است از این دامنه استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از این که نام مورد نظر شما ثبت شود، هر چه سریع‌تر دامنه me. مورد نظر خود را خریداری کنید. البته پیش ازهر چیز خرید هاست را فراموش نکنید!

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا